Skjortan som bidrar

till cancerforskningen

November har blivit månaden för att uppmärksamma prostatacancer, den vanligaste cancerformen i Sverige och som utgör en tredjedel av all cancer hos män. FashionInkbolaget Ciszere bidrar i kampen med sin egna kampanj ”If you can’t grow one, you can wear one”. De har tagit fram en limited edition-skjorta med mustaschtryck där 100 kr per skjorta går oavkortat till forskningen för prostatacancer.

Varje år drabbas fler än 10 000 män av prostatacancer och trots det saknas det pengar till forskning. Ciszere vill vara med och påverka och upplysa om detta och gör det genom att under november månad sälja en specialdesignad skjorta med mustaschtryck. 100 kr per såld skjorta går till forskning och utveckling av bättre diagnos- och behandlingsmetoder för prostatacancer.

– Iden föddes när Andreas, en av grundarna av Ciszere’s farfar gick bort i cancer för ett tag sedan. Vi känner att vi vill bidra på vårt sätt och gör det genom att tillsammans med Prostatacancerförbundet lansera den här skjortan. Vi kontaktade dem och presenterade idén och de blev väldigt positiva, säger Andreas Nyberg, styrelseordförande i Ciszere.

Redan nu i mitten av november är skjortan nästan slutsåld. Tanken är att göra något återkommande varje år för att bidra till forskningen.

– Vi är stolta över att kunna göra det här. Också för att Prostatacancerförbundet vill samarbeta med oss. Framöver kommer vi att inleda flera samarbeten med andra organisationer där vi tror att vi kan göra skillnad. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.

Ciszere gör snart sin exit från FashionInk. Sedan två månader tillbaka arbetar Andreas och Johan heltid i bolaget. De andra två andra grundarna är Per Frick och Marcus Rohdén, fotbollsspelare i IF Elfsborg respektive FC Crotone. Även Andreas och Johan har en bakgrund som fotbollsspelare och en framgångsrik försäljningskanal är via influencers i sociala medier som delar samma intressen och värderingar som de själva.

– Vi säljer bra i butiker men satsar nu ännu mer på vår e-handel. Det finns så många nya och smarta sätt att kombinera återförsäljare med digitala kanaler. Vi utökar också vår kollektion med nya modeller.

I slutet av november öppnar Ciszere upp sin första pop-up store på The Kårner i Borås. Där får besökarna möjlighet att inhandla nyheter tillsammans med tidigare kollektioner till unika priser. På plats under kvällen finns även en live DJ.

– Vi ses väl där? undrar Andreas och de andra grabbarna i Ciszere.