BITE Studios

vinner prestigefullt hållbarhetspris

Igår presenterades vinnarna av Encouragement for Action 2019 vid en ceremoni i Stockholm Fashion District där modeveckan pågår. En av vinnarna är Inkubatorns alumniföretag BITE Studios som vann kategorin ”Value-bearing sustainability”. Övriga varumärken som tilldelades pris var ATACAC, Re:newcell och Nudie Jeans som alla fick pris för sina hållbarhetsarbeten. Företagen är banbrytande inom hållbarhet och har, tack vare en stark övertygelse, kreativitet, mod, nya affärsmodeller, ny teknik, innovationskraft, ett intresse för att utveckla nya idéer och kommunicera deras värderingar, fångat upp modebranschen.


Samtliga vinnare i Encouragement for Action 2019 med BITE Studios designer Astrid Olsson längst till höger. Bild: Stockholm Fashion District

Encouragement for Action är ett pris som delas ut för andra året i rad av Stockholm Fashion District, tillsammans med partners inom den svenska modeindustrin, Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, med flera, för att uppmärksamma nya varumärken och deras arbete mot en hållbar modebransch. Priset delas ut i fyra olika kategorier; Value-bearing sustainability, Closing the loop, Fashion retail talks sustainability samt Fashion tech.

– Sverige har ett erkänt rykte för innovationskraft och förmågan att vara i framkant, särskilt i de kreativa branscherna som modebranschen. Hållbarhet inom modebranschen står högt på allas agenda och genom uppmuntran för handling vill vi lyfta fram alla positiva initiativ som finns och uppmuntra förändring för en hållbar modebransch, sa Helena Waker, VD för Stockholm Fashion District, i samband med prisutdelningen.


Hållbarheten i fokus

BITE Studios som vann kategorin Value-bearing sustainability, gjorde sin exit från Inkubatorn i början av året efter att ha genomgått affärsutvecklingsprocessen under två år. För dem är hållbarheten själva kärnan i allt de gör.

– Vi är väldigt stolta och glada över att bli erkända bland sådana fantastiska varumärken, men givetvis är frågan viktigast. Som bransch måste vi agera med beslutsamhet och makt – i stor skala – för att skapa en ny modagenda och det måste vara snabbt. Det är tuffa processer för att hitta rätt samarbetspartners och leverantörer, och inte minst att designa i hållbara material, men någon måste gå först och det gör vi, sa Astrid Olsson, designer för Bite Studios, efter prisutdelningen.

Förra året vann Inkubatorbolaget Rekotex kategorin Closing the Loop och i år satt grundaren Marie Jonson med i juryn för samma kategori. Rekotex samarbetar idag med både ATACAC och Nudie Jeans och är även i kontakt med BITE om att inleda ett samarbete.

– Det har varit ett roligt och spännande arbete att ingå i jury för den kategori jag vann med Rekotex förra året. Inte minst var det roligt att se hur branschen har utvecklats inom området hållbarhet sedan priset delades ut för första gången förra året. Jag vet ju hur mycket utmärkelsen har betytt för Rekotex som varumärke, nya samarbeten, att känna att det jag bygger upp är rätt, att det finns en marknad och själva erkännandet från branschen, säger Marie som var på plats i Stockholm Fashion District vid prisutdelningen.


Inkubatorn i fashion tech-jury

Även Inkubatorns affärsutvecklare, Simon Hjelte, har suttit med i en jurykategori, Fashion tech, där ATACAC fick utmärkelsen.

– Jag är väldigt glad över att ha bidragit till att rösta fram ATACAC som en av vinnarna i årets EFA. Det är viktigt att de vinner då de visat att marknadsekonomins regler är applicerbara även i en digitaliserad on-demand-ekonomi, där kvantitet inte är det som skapar marginalnytta och genererar vinst. Startups inom mode bör studera hur ATACAC har satt kunden i centrum och förstår att bygga affärsmodellen därefter. Om fler följer i deras fotspår uppnås såväl social som ekologisk och företagsekonomisk hållbarhet. En treenighet som måste balanseras för en hållbar framtid inom planetens gränser, säger Simon Hjelte.

 

Samtliga vinnare och motiveringar i Encouragement for Action 2019 >>