Prenumerera på våra nyhetsbrev

Modeinkubatorn på Copenhagen Fashion Week

Skrevs

Den 10-12 augusti hölls höstens Copenhagen Fashion Week. Förutom Nordens ledande varumärken inom mode och textil, inköpare, designers och press var Modeinkubatorn på plats tillsammans med Ciszere och F.A.S., kunder till inkubatorn.

FASF.A.S. är ett svenskt klädmärke som startades 2013 av Firas Al-Saffar. F.A.S. har en personlig syn på mode för medvetna och färgstarka människor, med tidlösa plagg som kombinerar skandinavisk minimalism och sydeuropeisk estetik. Kläderna ska vara coola men också eleganta och tanken är att de ska vara längre en övergående trender. F.A.S. strävar efter att i så stor utsträckning som möjligt designa, producera, marknadsföra och sälja kläder med hänsyn tagen till miljön, djurens rätt och rättvis handel.

- Det var fjärde säsongen som F.A.S. var med på Copenhagen Fashion Week. Förutom gamla kunder träffade jag nya och skapade fler nya kontakter för framtiden, säger Firas Al-Saffar.

Nästa vecka stundar Stockholm Fashion Week. Modeinkubatorn är självklart på plats för att leta nya potentiella kunder och F.A.S. visar upp sin kollektion än en gång. Firas Al-Saffar är dessutom en av åtta unga designers som är utvalda till Swedish Fashion Talent av Swedish Fashion Council att få hjälp med att synas på olika sätt under året. I slutet av året utses en av de åtta till Swedish Fashion Talent of the Year. Modeinkubatorn önskar F.A.S. lycka till!

Wundies har nu eftertraktat mönsterskydd

Skrevs

Wundies är inkontinenstrosan med diskret inbyggt trosskydd som låter kvinnan känna sig attraktiv samtidigt som hon är aktiv. Sedan 2014 är Wundies kund till Inkubatorn i Borås och mycket har hänt sedan dess. Nu har man äntligen fått sitt eftertraktade mönsterskydd.

- Som alla startup-bolag får man prioritera i sin kostnadsmassa och planera för de olika steg man måste ta i sitt företagande och vi är väldigt glada över att vi nu kommit till ytterligare en ny nivå, säger Lotta Williams, VD för Wundies AB.

Wundies-flower

Wundies har, parallellt med sin dagliga verksamhet, arbetat metodiskt med bolagets långsiktiga strategi och har under våren fokuserat på att skapa värden som höjer och förstärker varumärkets position. Bolaget är nu registrerat i både EU och USA och har också fått klart med mönsterskydd. En trygghet för både bolaget och samarbetspartners men också en värdefull investering inför framtiden.

– Vi har haft en fantastisk support genom Inkubatorn i Borås som med bred kompetens möjliggör professionell affärsutveckling. Att samarbeta med etablerade experter gör allt så mycket enklare. Resultatet blir alltid bra, säger Lotta Williams.

Wundies har även haft GEFA Technical som säker producent och tillsammans med dem fortsatt lyckad produktutveckling. Inom kort lanserar Wundies en ny spännande produkt som ytterligare kommer befästa positionen inom segmentet.

– Nu går vi vidare och etablerar Wundies hos fler återförsäljare och tittar även utanför Sveriges gränser, avslutar Lotta Williams.

Wundies-GIF-av-Dino_62

Wundies är en revolutionerande nyhet för kvinnor och män som lider av lätt inkontinens. En snygg och trygg trosa/kalsong med ett diskret inbyggt inkontinensskydd med unika egenskaper. Trosan håller upp till 30 ml, är tillverkad i en skön mikrofiber med elastan och tvättbar minst 100 ggr utan att förlora sina form eller funktion. Kalsongen är i bomull/elastan, håller upp till 50 ml och har samma unika egenskaper som trosan. Wundies har utvecklats med bidrag av Smart Textiles vid Högskolan i Borås. Vår vision är att förenkla vardagen för människor med inkontinens. Everyday relief!  

Af Klingberg nominerade till Guldknappen Accessoar 2016

Skrevs

Modeinkubatorns alumniföretag Af Klingberg har nominerats till årets Damernas Värld Guldknappen Accessoar. Det prestigefyllda priset delas sedan 2010 årligen ut till en svensk modeskapare som en kategori i Damernas Värld Guldknappen som i sin tur har delats ut ända sedan 1982 till kända designers såsom Gunilla Pontén, Lars Wallin och Efva Attling.

Af KlingbergAf Klingberg tillverkar snygga, stilrena och sköna skor av hög kvalitet och vibrationsdämpande material som minskar stressen för fötterna. Idén till skomärket kom för två år sedan när kusinerna Zenitha Strömblad och Jessica Lakhall, bördig från Borås, hade problem att hitta en sko som kombinerade komfort med elegans. 2014 blev de kund till Modeinkubatorn och gjorde sin exit ett år senare.

- Zenitha och Jessica har har alltid satt kunden i fokus. De har en oerhörd drivkraft, är målfokuserade och kommer gå hur långt som helst i sina klackar, säger Gesica Tawwakoli Gunmalm, verksamhetsansvarig Modeinkubatorn.

Förra året gick flytten till Stockholm och idag finns skorna bl a på NK i Stockholm och Stockmann i Helsingfors. Kronprinsessan Victoria sprang runt i skorna när hon var höggravid, ett kvitto på att kusinerna har lyckats skapa en komfortabel och samtidigt snygg sko då kronpinsessan är känd för sin stilmedvetenhet. De närmsta framtidsplanerna inkluderar ett showroom på Södermalm dit även kunder kan komma och handla direkt. Tidigare i år ställde de ut på Stockholm Fashion Week och där uppmärksammade Martina Bonnier – som sitter i juryn för Guldknappen – skorna.

Af Klingberg 2

Den 26 och 27 augusti är det dags för den glamourösa prisutdelningen under en galamiddag på Grand Hôtel i Stockholm. En lycklig vinnare går då hem med priset Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2016. Även om Af Klingberg inte kammar hem priset är nomineringen mycket betydelsefull för företaget.

- Det innebär ett stort värde för oss i att man uppmärksammar och uppskattar våra skor. För våra befintliga kunder betyder det att de kan vara stolta över att bära våra skor och de som inte kände till oss innan gör det nu. Vi kommer att kunna använda den här nomineringen i vår marknadsföring lång tid framöver och skulle vi vinna skulle det bara vara en bonus, säger Zenitha Strömblad, en av grundarna till Af Klingberg.

Juryns motivering: ”Af Klingberg tar komfort till en helt ny nivå. I samarbete med ortopeder utvecklar de skor i storlekar som spänner från 35 till 42, med hög modegrad och god kvalitet. Kort sagt: för kvinnor som kräver lite mer än enbart en snygg utsida.”

Juryn för Damernas Värld Guldknappen Accessoar består av: Martina Bonnier, chefredaktör, Lisa Pettersson, modechef, Emilia de Poret, modeprofil & programledare, Pär Engsheden, designer, Tina Törnquist, hovstylist.

Läs mer på Damernas Värld Guldknappen Accessoar

nominerad logga accessoar 2016

afKlingberg-Guld med läderbakgrund

De fixar textilierna på kontoret och i hemmet

Skrevs

När Josefine Bergdahl började på samma arbetsplats som Maria Eliasson för fem år sedan kände de inte varandra. Idag driver de sedan ett halvår tillbaka Textilrummet som erbjuder företag och privatpersoner en helhetslösning med måttagning, sömnad och montering av textilier.

FullSizeRender(1)

Både Josefine och Maria är utbildade inom textil. Josefine gick en utbildning i textil- och modedesign i Värnamo och Maria är utbildad herrskräddare och mönsterkonstruktör. Det gemensamma intresset för textil och sömnad har gjort att de vid sidan av sina heltidsjobb på ett textilföretag samtidigt har bedrivit varsin egen verksamhet på kvällar och nätter. I höstas bestämde de sig för att starta ett företag tillsammans då de upptäckt ett behov på marknaden. Framförallt företag vill ha fina textilier på sina kontor. Alltifrån gardiner till kuddar.

- Vi erbjuder anpassade lösningar, från idé till upphängt och klart, säger Josefine.

I samband med att de startade Textilrummet blev de genom en bekant på Textilhögskolan tipsade att ta kontakt Modeinkubatorn. Då var de ännu lite för nystartade för att bli kund men genom hårt och dedikerat arbete fick de för en vecka sedan äntligen sina nycklar till det nya kontoret i Modeinkubatorns lokaler i Textile Fashion Center.

- Det är verkligen jätteroligt att få komma in i Modeinkubatorns process och genom det få andras ögon på företaget. Vår ambition är först och främst att få fler kunder inom Göteborg och Borås men framöver att växa över hela Sverige. Det finns även oändliga möjligheter till samarbeten med t ex inredningsdesigners för att erbjuda kunderna ett ännu större koncept. Vi tror på vår idé, säger Maria.

Förutom affärsutveckling genom personlig coaching och möjligheter till finansieringsstöd har Josefine och Maria nu tillgång till syateljén i anslutning till kontoret. De behöver inte längre sitta hemma hos Maria på kvällar och nätter. Snart avslutar de sina fasta heltidsanställningar och kommer att satsa allt mer tid på det nya företaget.

Läs mer om Textilrummet på textilrummet.se

Lokala aktörer investerar två miljoner i Wrebit

Skrevs

Bokföringsappen Wrebit, utvecklad av redovisningsbyrån Wengbrands Redovisning i Ulricehamn, har tagit in riskkapital från fyra olika aktörer, varav tre är lokala från Ulricehamn och Borås – Fam Ståhl Invest, Wengbrand Holding och InkInvest. Dessutom investerar Almi Invest i företaget. Kapitalanskaffningen uppgår till dryga två miljoner kronor och ska i huvudsak användas till marknadsetablering av appen.

Wrebit avtal 2Evelina Parheden – Wrebit, Nina Hagman – Wengbrand Redovisning, Thomas Lantz – InkInvest, Björn Westman – Almi Invest, David Wengbrand – Wengbrand Redovisning, Alexander Westerling – Wrebit, Linda Ståhl – Fam Ståhl Invest, Jennie Näsström – Wengbrand Redovisning, Kjell Wengbrand, Wengbrand Redovisning.

Mobilappen Wrebit tillhandahåller fakturering, bokföring, automatisk momsredovisning samt rapportering med direktlänkning till redovisningsbyråer. Med Wrebit kan företagen själva utan förkunskaper administrera, bokföra, fakturera, hålla koll på sin ekonomi samt få tips och råd.

- Vi är otroligt glada, det här ger oss ännu bättre förutsättningar att förändra redovisningsbranschen och förenkla vardagen för Sveriges småföretagare. Genom investeringen kan vi nu fokusera på att snabbt få ut Wrebit på marknaden och bygga vårt varumärke, genomföra rekryteringar och fortsätta vårt arbete med att utveckla tjänsten. Det är glädjande att ha fått in tre starka investerare och ytterligare ett bevis på att vi har en intressant lösning med bra framtidsutsikter, säger David Wengbrand, VD Wrebit.

Sedan december 2014 är Wrebit kund till Inkubatorn i Borås. Vid sidan av produktutveckling har Wrebit tillsammans med inkubatorn framförallt arbetat med affärsutveckling och under de senaste fem månaderna fokuserat på kapitalanskaffning.

- Sedan Wrebit blev inkubatorkund för ett och ett halvt år sedan har vi tillsammans arbetat fram den här bokföringsappen. Nu vill Wrebit öka takten och anställa fler nyckelpersoner i bolaget för att kunna expandera snabbare, något som blir möjligt genom den här nyemissionen, säger Per-Anders Haglund, affärsutvecklare Inkubatorn i Borås.

Även Almi Invest – Sveriges mest aktiva investerare i unga tillväxtbolag – investerar i Wrebit. Almi Invest investerar i bolag med skalbara affärsidéer och möjlighet till långsiktig värdetillväxt. Bolagen ska ha förmåga att konkurrera såväl nationellt som internationellt och det måste finnas ett tydligt kundbehov. Att Almi Invest investerar i Wrebit visar att de ser potentialen.

- Redovisningsbranschen är under förändring och appen som Wrebit utvecklat innebär väsentliga förenklingar för mikro- och småföretagare att sköta sin bokföring på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, säger Björn Westman, Investment Manager Almi Invest.

Läs mer om Wrebit på wrebit.se

Kontaktpersoner:

David Wengbrand VD, Wrebit 070-315 34 04 david@wengbrand.se
Per-Anders Haglund Affärsutvecklare, Inkubatorn i Borås 070 522 22 48 per-anders@ink-boras.se
Björn Westman Investment Manager, Almi Invest 070-640 90 96 bjorn.westman@almiinvest.se

Andra workshopen i Nordic Buzz

Skrevs

I dagarna, den 8-9 juni, hålls den andra workshopen i projektet Nordic Buzz på Textile Fashion Center i Borås. Nordic Buzz utser årligen, under åren 2016-2018, 20 svenska och 20 danska företag att delta i projektet vars syfte är att professionalisera små kreativa företag och skapa möjligheter för dem att växa. Workshoparna fungerar som kompetensutveckling för företagen inom kreativa näringar och baseras på Business Model Canvas. Under den andra workshopen berörs bland annat delarna aktiviteter och resurser.

Emma Nordic Buzz

Emma Ivarsson, projektledare Modeinkubatorn föreläste under workshopens första dag om ”Key Activities”. Nyckelaktiviteterna beskriver de viktigaste sakerna ett företag måste göra för att få sin affärsmodell att fungera. Typiska nyckelaktiviteter som är vanliga hos de flesta företag och organisationer är R&D, produktion, marknadsföring och försäljning. Emma påpekade särskilt mycket att världen håller på att förändras och det gäller att tänka nytt.

– Var kreativ i ditt tänkande. Hur kan du differentiera dig? Tänk på alla möjligheter som finns genom exempelvis delningsekonomi, digitalisering, sociala medier och andra nätverk.

Gesica Nordic Buzz

Gesica Tawakkoli Gunmalm, verksamhetsansvarig Modeinkubatorn, pratade om Key Resources. Ett företag har både fysiska, immateriella, mänskliga och finansiella nyckelresurser. Frågor som Gesica skickade med företagen var: Vad har mitt bolag för nyckelresurser? Finns det några nyckelresurser som saknas för att kunna leverera vårt värdeerbjudande? Om pengar inte var ett hinder, vilka resurser skulle jag då tillföra till mitt bolag?

Efter sommaren hålls den tredje och sista workshopen.

Mini Monkey Tail flyttar in i Modeinkubatorn

Skrevs

Mini Monkey Tail heter företaget som har tagit sig an den traditionella mockasinens återkomst. I veckan flyttar företaget in i Modeinkubatorn.

Sedan ett år tillbaka tillverkar Anna Hassan mockasiner för hand hemma vid sin symaskin. Behovet av en mockasin av bra kvalitet upptäckte när hon letade efter en skön, miljövänlig innesko till sin son. Barn tycker om att stoppa allt i munnen, inte minst sina fötter, och då många skinnsorter innehåller krom var detta en viktig faktor.

530d7166159c21933e663452f383e208

Anna arbetar endast med miljöcertifierat, helt kromfritt skinn av hög kvalitet för att motverka allergier hos barnen och göra så lite inverkan på miljön som möjligt. Skinnet kommer uteslutet från Skandinavien och garvas i på Elmo i Svenljunga.

– Det är jag själv som designar, ritar mönster, skär, syr, kontrollerar och packar alla produkter. Varje mockasin är handgjord och därför unik, säger Anna.

Genom att nu bli ett av företagen i Modeinkubatorn kommer Anna till att börja flytta sin tillverkning till den stora syateljén som tillhandahålls men ambitionen är att hitta en större tillverkare som kan tillverka mockasinerna av samma kvalitet.

– Det första steget är att hitta fler återförsäljare. För att göra det måste jag bygga upp en look book med bilder av mina produkter. Jag ska även utveckla mitt sortiment med fler färger och modeller. Jag ser verkligen fram emot att ta del av Modeinkubatorns expertis inom textil och mode. Det ska dessutom bli kul att få sitta och arbeta i den här miljön, avslutar Anna.

30 000 kr till Modeinkubatorn

Skrevs

Tisdagen den 24 maj delade Sparbanksstiftelsen Sjuhärad ut stipendier under en festlig galamiddag. Inkubatorn i Borås fick 30 000 kr att använda till att kartlägga och öka kompetensen kring produktion av textila produkter

På plats i Wäveribolagets lokaler intill gamla Viskan var Gesica Tawakkoli Gunmalm och Emma Ivarsson från Modeinkubatorn. Pengarna från stipendiet ska användas till ett projekt i tre steg.

e6eb1dbb-95cf-4d9e-9067-7113b39fe0f8

– Vi vill öka kompetensen hos entreprenörerna och lära dem förstå komplexiteten av produktion av textila produkter. Genom att besöka producenter och leverantörer i Sjuhärad ökar vi deras kunskap samtidigt som samarbetsmöjligheterna mellan entreprenörer och leverantörer ökar, säger Gesica Tawakkoli Gunmalm som är ansvarig för Modeinkubatorns verksamhet.

Först ska leverantörer och producenter av textila produkter i Sjuhärad kartläggas. Dessa ska sammanfattas i en PDF som kan laddas ner från Inkubatorns hemsida. Vidare anordnar Modeinkubatorn ett tvådagars seminarium kring sourcing, produktion och produktutveckling för att belysa produktutvecklingsprocessen. Tillsammans med några av de kartlagda producenterna och leverantörerna anordnas även en roadshow som börjar i Textile Fashion Center och sedan fortsätter ut i Sjuhärad.

– Det är jättekul att vi har fått det här stipendiet för att satsa inom området. Vi ser en brist bland de entreprenörer vi jobbar med i att förstå just produktionsprocessen kring textila produkter. Ofta begränsas deras arbete och framgång i att de saknar kunskap och förståelse för sourcing och produktion. Genom stipendiet från Sparbanksstiftelsen Sjuhärad får vi nu möjlighet att arbeta mer riktat mot detta, avslutar Emma Ivarsson, projektledare Modeinkubatorn.

ea667233-a5c2-4652-a40e-ec4c4141be78

Wundies hade bästa pitchen

Skrevs

Tisdagen den 24 maj avslutades den första omgången av Inkubatorns seminarieserie Think Business. Vid fem tillfällen under våren har 15 utvalda företag träffats för kompetensutbildning genom föreläsningar inom bl a finansiering, immaterialrätt, rekrytering, redovisning och affärsjuridik. Vid avslutningen erbjöds möjligheten för företagen att pitcha sina affärsidéer inför en jury.

Att pitcha sin affärsidé inför investerare blir allt vanligare och vad kunde bättre avsluta den första omgången av Think Business än just en pitchtävling? Fem minuter hade varje företag på sig att sälja in sina pitchar till juryn beståendes av representanter från Swedbank Sjuhärad, Almi och Gärde Wesslau. Efter avslutade pitchar fick entreprenörerna direkt feedback och när samtliga företag hade presenterats utsågs vinnaren. Bäst pitch enligt juryn hade Lotta Williams med företaget Wundies. Förutom äran fick hon 10 000 kr som ett kvitto på en bra affärsidé och en proffsig pitch.

IMG_3868

– Jättekul. Jag behövde verkligen detta. Inte minst för självförtroendet då jag var väldigt nervös inför att stå på en scen inför en publik och en jury. Som entreprenör går det upp och ner. Ett pris som detta pushar mig att fortsätta tro på mig själv och min affärsidé, säger Lotta Williams.

IMG_3883

Kvällen avslutades med mingel och utvärdering av vårens träffar. Inkubatorn i Borås erbjuder genom Think Business start-ups i Boråsregionen att kostnadsfritt ta del av specifik kunskap och bygga upp ett nätverk av människor med specialistkompetens inom flera områden genom Inkubatorns partners. Ofta avgörande faktorer för framgång. Deltagarna var överens om att träffarna har varit värdefulla gav feedback till framtida seminarier inom Think Business.

IMG_3879

– För entreprenörer i start-upfasen är kompetensutbildning som den här oftast något de inte har råd med. Genom Think Business kan företagen undvika kostsamma misstag och öka möjligheterna till snabbare tillväxt, säger Henrik Jansson, VD Inkubatorn i Borås.

thinklogo-page-001

 

Skärmklipp think