Prenumerera på våra nyhetsbrev

Aweria sticker ut på Tieto Forum

Skrevs

Med Sveriges första specialistsystem för akutsjukvård har Aweria en spännande tid framför sig. Företaget som gjorde exit från Inkubatorn i Borås tidigare i år medverkar i början av december på Tieto Forum för att presentera sin lösning. Andra medverkande aktörer är Västra Götalandsregionen, Statistiska Centralbyrån, Vinnova, Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen och Inera.  

2006 genomförde några IT-konsulter från Chalmers ett projekt med VGR i syfte att effektivisera akutsjukvårdens informationshantering. På den tiden dokumenterades det mesta med papper och penna, något som medför både risker och säkerhetsbrister. Då lades grunden för Aweria, som idag är en snabbväxande startup inom e-hälsa med fokus på att göra akutsjukvården både säkrare och mer modern.


Daniel Ekeroth, Victor Blomberg, Björn Karlfeldt och Karl Ahlstedt. Foto: Jenny Tern

– Det vi gör är att vi samordnar all information kring de akuta patienterna. Vi gör det sedan tillgängligt för läkare och vårdpersonal i noggrant utformade appar så att de lättare ska kunna koordinera sitt arbete, säger Karl Ahlstedt, vd Aweria.

I början av december medverkar Aweria på Tieto Forum och presenterar den senaste utvecklingen för aktörer som Västra Götalandsregionen, Statistiska Centralbyrån, Vinnova, Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen och Inera. Tieto Forum är mötesplatsen för alla som arbetar med digitalisering inom stat, kommun och landsting. Den 5 och 6 december diskuteras framtidslösningar och möjligheter med digitaliseringen av samhället, men också utmaningarna.

– Vi har blivit inbjudna att prata om digitalisering av akutsjukvården. Vi är ju först i Sverige med ett specialiserat system för den här typen av informationshantering. Behovet av välfungerande IT-lösningar inom ambulans- och akutsjukvården kommer mer och mer upp på agendan och det är verkligen spännande att vara med och påverka framtidens arbetssätt. Vårt system ökar patientsäkerheten men även produktiviteten hos vårdpersonalen genom att de får bättre överblick och inte behöver lägga tid på dubbeldokumentation och att leta rätt på papper.

Digitaliseringen av akutsjukvården är fortfarande i sin linda. I USA har man kommit längre men i Sverige finns det fortfarande ett stort behov av tillämpning. Norrbottens Läns Landsting är först med att köra Awerias nya IT-plattform fullt ut. Nyligen gjordes en film där man berättar vad systemet har haft för effekter på verksamheten, med mycket gott resultat.

Se filmen här: Aweria på Sunderby Sjukhus (ca 6 min) >>

Heliospectra satsar mot en stor nyemission

Skrevs

Heliospectra planerar att ta in 91 miljoner i en företrädesemission där huvudägarna tecknar sina andelar samt garanterar hela emissionen. Inkubatoralumnin storsatsar nu på sin internationalisering av de smarta LED-lamporna som bland annat används vid odling av medicinsk marijuana.


Bild: Heliospectra.com

När Heliospectra blev kund till Inkubatorn 2006 bestod företaget av en forskare och en entreprenör med en väldigt intressant teknologi som skulle kunna appliceras på en stor och växande världsmarknad. När bolaget lämnade Inkubatorn 2008 hade nödvändiga resurser tillförts bolaget i syfte att påbörja sin kommersialisering. Framför allt hade de lagt grunden till en bra organisation, men även lockat tre kapitalstarka ägare till företaget; Weland Stål, Industrifonden och Midroc New Technology.


Bild: Heliospectra.com

2014 börsnoterades Heliospectra och sedan dess har det gått i raketfart. Nu satsar de på sälj, marknadsföring och fortsatt produktutveckling i USA och Europa. Heliospectra är världsledande inom intelligent ljusteknologi för växtforskning och växthusodling. Lamporna har bland annat applicerats framgångsrikt på legaliserade cannabisodlingar i USA. De läser av plantornas beteende, anpassar sig därefter och medför dessutom 50% lägre energiförbrukning och snabbare tillväxt av växterna.

Att Inkubatorn i Borås (då Espira Inkubator) har haft en betydande roll för Heliospectras framgång är självklart för bolagets VD Staffan Hillberg.

– Utan inkubatorn hade Heliospectra inte funnits. Starten är ju hälften i sådana här bolag och inkubatorn fyllde en viktig funktion. Vi fick möjlighet att börja lugnt och göra våra första misstag. Vi fick dessutom hjälp att bilda en professionell styrelse och tillgång till kapital, helt avgörande för att vi är där vi är idag.

Bild: Heliospectra.com

Sedan börsnoteringen för två år sedan har Heliospectra tagit in runt 150 miljoner kronor i riskkapital. Nu satsar man mot den största nyemissionen hittills. Bolaget tar in 91 miljoner kronor i en företrädesemission som i första hand riktar sig till de befintliga ägarna.

Henrik Jansson, VD Inkubatorn i Borås, har följt Heliospectras utveckling ända sedan starten, och han är inte förvånad över bolagets framgångar.

– Som VD för Inkubatorn har jag sett väldigt många spännande teknologier och affärsidéer, men det som i slutändan är avgörande är kompetent management och uthållighet. Här har Heliospectra verkligen lyckats!

www.heliospectra.com

Designa din egen förpackning online med Epackr

Skrevs

Skräddarsydda förpackningar som du enkelt designar själv online. Det är vad Patrick Engvalls tjänst Epackr erbjuder. I början av sommaren registrerades bolaget och nu har han flyttat in i Inkubatorns lokaler i Textile Fashion Center.

Efter att ha pluggat och jobbat i både USA och Hong Kong flera år är Patrick Engvall nu tillbaka i sin hemstad Borås. Var ska man annars bo när man driver ett företag inom e-handel? Patrick startade Epackr tidigare i år för att lösa problemen mindre företag stöter på när de ska beställa designat emballage: höga minimum-ordrar, begränsade valmöjligheter, startkostnader, osv. Med Epackr kan du beställa en eller flera tusen lådor. Du väljer om du vill designa dem själv i ett 3D-verktyg eller om du vill ha kostnadsfri designhjälp.

För att skynda på utvecklingen av företaget kontaktade Patrick Inkubatorn i Borås och sedan den 1 oktober är bolaget kund till Inkubatorn och även hyresgäst i Inkubatorns lokaler i Textile Fashion Center.

– Jag kontaktade Inkubatorn för att jag behöver hjälp med affärsutveckling, alltifrån processutveckling till hjälp med kontakter och finansiering. Att Inkubatorn även kunde erbjuda en attraktiv kontorslokal var än mer lockande. Att få sitta i Textile Fashion Center, i den här miljön med andra entreprenörer och näringslivsorganisationer, är väldigt stimulerande, säger Patrik.

Patrick är ensam ägare i bolaget idag och anlitar den kompetens han behöver för att utveckla webbtjänsten. Han kommer även snart att anställa en person som ansvarar för försäljningen. Om tre år hoppas Patrik att Epackr är ledande i Sverige på designade förpackningar och lådor. Genom att erbjuda skräddarsydd och kostnadsfri service inom design av emballagen vill han skapa en kundupplevelse utöver det vanliga.

– Marknaden för förpackningar och emballage är ganska tråkig. Med Epackr vill jag vända det och göra det till något häftigt. Det ska vara roligt och unikt att kunna designa och beställa sitt eget emballage, både för företag och privatpersoner.

Planen framåt är att etablera sig på den svenska marknaden och sedan gå direkt på den amerikanska. Dels har Patrik själv erfarenhet därifrån och han har även en väldigt god vän i San Fransisco som redan har börjat marknadsföra tjänsten där med framgång.

Nästa gång du behöver ett emballage kanske du gör det själv med Epackr?

www.epackr.se

Heliospectra satsar mot en stor nyemission

Skrevs

Heliospectra planerar att ta in 91 miljoner i en företrädesemission där huvudägarna tecknar sina andelar samt garanterar hela emissionen. Inkubatoralumnin storsatsar nu på sin internationalisering av de smarta LED-lamporna som bland annat används vid odling av medicinsk marijuana.


Bild: Heliospectra.com

När Heliospectra blev kund till Inkubatorn 2006 bestod företaget av en forskare och en entreprenör med en väldigt intressant teknologi som skulle kunna appliceras på en stor och växande världsmarknad. När bolaget lämnade Inkubatorn 2008 hade nödvändiga resurser tillförts bolaget i syfte att påbörja sin kommersialisering. Framför allt hade de lagt grunden till en bra organisation, men även lockat tre kapitalstarka ägare till företaget; Weland Stål, Industrifonden och Midroc New Technology.


Bild: Heliospectra.com

2014 börsnoterades Heliospectra och sedan dess har det gått i raketfart. Nu satsar de på sälj, marknadsföring och fortsatt produktutveckling i USA och Europa. Heliospectra är världsledande inom intelligent ljusteknologi för växtforskning och växthusodling. Lamporna har bland annat applicerats framgångsrikt på legaliserade cannabisodlingar i USA. De läser av plantornas beteende, anpassar sig därefter och medför dessutom 50% lägre energiförbrukning och snabbare tillväxt av växterna.

Att Inkubatorn i Borås (då Espira Inkubator) har haft en betydande roll för Heliospectras framgång är självklart för bolagets VD Staffan Hillberg.

– Utan inkubatorn hade Heliospectra inte funnits. Starten är ju hälften i sådana här bolag och inkubatorn fyllde en viktig funktion. Vi fick möjlighet att börja lugnt och göra våra första misstag. Vi fick dessutom hjälp att bilda en professionell styrelse och tillgång till kapital, helt avgörande för att vi är där vi är idag.

Bild: Heliospectra.com

Sedan börsnoteringen för två år sedan har Heliospectra tagit in runt 150 miljoner kronor i riskkapital. Nu satsar man mot den största nyemissionen hittills. Bolaget tar in 91 miljoner kronor i en företrädesemission som i första hand riktar sig till de befintliga ägarna.

Henrik Jansson, VD Inkubatorn i Borås, har följt Heliospectras utveckling ända sedan starten, och han är inte förvånad över bolagets framgångar.

– Som VD för Inkubatorn har jag sett väldigt många spännande teknologier och affärsidéer, men det som i slutändan är avgörande är kompetent management och uthållighet. Här har Heliospectra verkligen lyckats!

www.heliospectra.com

Sök Inkubatorn i Borås innovationsstipendium!

Skrevs

Inkubatorn i Borås utlyser ett innovationsstipendium om 20 000 kr. För dig som tillsammans med Inkubatorn i Borås vill utveckla din affärsidé till ett lönsamt företag.

Servettbild

Inkubatorn i Borås inbjuder dig som företagare, entreprenör, forskare eller dig som bär på en affärsidé i Sjuhäradsbygden att söka vårt stipendium.

Du som sökande ska ha en väl uttalad målsättning i en pågående eller planerad verksamhet och se möjlighet att uppnå dina mål tillsammans med Inkubatorn i Borås.

Stipendium beviljas löpande. Sista ansökningsdag 1 nov!

Sök Inkubatorn i Borås Innovationsstipendium här >>

Wundies ger sig ut i Europa

Skrevs

Inkubatorföretaget Wundies AB fortsätter sin framgångsresa med att expandera ut i Europa. Inkontinenstrosan som nu finns hos flera apotek och även ett av Sveriges landsting har visat sig vara intressant även utanför landets gränser.

Wundies trosaDet är den tysktalande marknaden som ska bearbetas inledningsvis. En ny agent ska etablera Wundies inom distanshandeln i Tyskland, Österrike och Schweiz under ledorden kvalité, strategi och kontroll.

- Vi har redan konstaterat en stor internationell efterfrågan. Det är alltid en utmaning att gå internationellt men vi är trygga med vår leverantör Gefa och har testat av den svenska marknaden med fantastiskt mottagande under de första åren, säger Lotta Williams, VD Wundies.

Med en agent som har över 25 års erfarenhet av europeisk distanshandeln, som själv driver företag inom funktionella damunderkläder och som i nuläget även är europeisk agent för ett annat svenskt underklädesföretag, känner sig Lotta trygg i satsningen.

- Vi har stor tillförsikt och är övertygade att den kunskap och strateg vi nu tillför kommer vara av stor betydelse och tillföra mycket till Wundies tillväxt i syfte att göra livet lättare för ett stort antal kvinnor och män, avslutar Lotta.

di.stort klär kändisar och pitchar nationellt

Skrevs

Kläder som är en aning förvrängda. Sofistikerat, enkelt streeatwear med det lilla extra. di.stort står för distortion som betyder förvrängning. Klädmärket startades 2015 av två studenter på Textilhögskolan i Borås och ett år senare har de redan nått stora framgångar i såväl tävlingar som kollektioner. 

di.stort

Josefin Runquist och Moa Antonsson lärde känna varandra när de båda studerade modedesign på Textilhögskolan. De fann direkt ett gemensamt intresse kring mode, ett bra samspel och en gemensam nämnare för design. Att förvränga plagg på olika sätt, t ex genom att titta på konstruktionen och förskjuta ett mönster eller skeva på olika detaljer har visat sig vara ett framgångsrikt koncept. Förra året vann de Show Up Fashion Award – den årliga nationella tävlingen för lovande modeentreprenörer som arrangeras av Marketplace Borås. Nu har tjejerna startat ett aktiebolag och har redan flera spännande samarbeten.

- Vi har ett samarbete med ett producentbolag med flera kända svenska artister inom hip hop. Det känns jättekul, säger Josefin Runquist.

di.stort har även gått vidare till final i Barcamper – en internationell pitchtävling som avgörs i slutet av september.

- Ja det är jättehäftigt. Av 90 entreprenörer som pitchade har vi nu gått vidare som en av de 11 finalisterna. Det känns spännande då vi tävlar mot exempelvis medicinteknikbolag och spelföretag, det känns ovanligt att vi som gör kläder är med i den här typen av tävling. Vi är så otroligt taggade.

Utöver alla framgångar jobbar Josefin och Moa redan med nästa års höst- och vinterkollektion. Lägg di.stort på minnet för snart ser vi förvrängda kläder i butikerna.

Kontakter viktigast på Formex

Skrevs

Den 24-27 augusti var det dags för höstens upplaga av Formex – den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign – på Stockholmsmässan. I år fylldes Victoriahallen av Nordic Buzz, det nordiska projektet för entreprenörer inom de kreativa näringarna och som Modeinkubatorn är en del av. Modeinkubatorn var på plats tillsammans med några inkubatorbolag.

Månsing på Formex

Ett av företagen från Modeinkubatorn som ställde ut var Månsing som designar och tillverkar textil och detaljer till badrummet med ett eget tidlöst designspråk.

- Det är alltid med spänning man reser till en mässa och för oss unga företag är det en utmaning. Det gäller att ha rätt förväntningar som inte alltid lätta att sätta upp, säger Elin Peterson, en av delägarna i Månsing och även designer och kreatör med bakgrund inom såväl mode som inredning och illustration.

Första gången Månsing ställde ut på Formex var i januari 2015. Då upplevde tjejerna i företaget en besvikelse över att inte ha fått fler kunder under mässan. I år var Månsing en del av Nordic Buzz utställning och kände att de fick en helt annan synlighet.

- Första gången vi var med förstod vi inte att Formex i första hand handlar om att skapa kontakter. Vi var besvikna över att inte ha fått tillräckligt med ordrar. De jag pratade med i år tyckte att det var riktigt roligt att få till sig så många modiga, nya entreprenörers idéer och produkter.

Månsing tycker själva att Formex får en allt större betydelse. Nu kraftsamlar de för att ställa ut om ett år igen.

- Som litet företag gäller det att sticka ut i den stora massan. Vi måste hamna i folks medvetande.

Ett annat företag från Modeinkubatorn som ställde ut var Guardian Angel som designar, marknadsför och säljer mode, pyssel, smycken och accessoarer för unga flickor, samt erbjuder mötesplatser som inspirerar och stärker deras identitet genom en fantasyvärld sprungen ur Nordisk mystik. Även Guardian Angel ställde ut tillsammans med Nordic Buzz.

Guardian Angel Formex- Jag är jättenöjd med min medverkan. Jag har fått in mina produkter hos en del nya butiker men den stora framgången är att alla tycker om idén att det är okej att vara som man är och att det finns en story bakom mitt koncept. Det är roligt, säger Malin Palmé som är ägare och grundare till Guardian Angel.

Även Malin tycker att kontakterna som Formex bidrar till är det allra viktigaste och kommer med största sannolikhet att ställa ut på mässan igen.

- Jag fick kontakter på ett annat plan än jag trodde. Bland annat vill två olika kvinnoorganisationer att jag kommer och förläser för dem om mitt koncept. Dessutom märkte jag ett stort intresse från utlandet eftersom mina produkter är sprungna ur sagan och den nordiska mystiken.

Nästa upplaga av Formex är på Stockholmsmässan den 18-21 januari.

Full fart framåt för Wundies

Skrevs

I helgen var inkubatorbolaget Wundies inbjudna att visa upp sin inkontinenstrosa i TV-programmet ”Ullared – Jakten på storsäljaren”. I programmet får innovatörer och uppfinnare sina produkter prövade för att se om de kan få en plats på hyllorna i Skandinaviens största varuhus.

Lotta Williams GekåsLotta Williams fortsätter sina framgångar med inkontinenstrosan Wundies. I Ullared intervjuades hon av en inköpare och hur det går får vi se i vår när den andra säsongen av ”Ullared – Jakten på storsäljaren” sänds under våren 2017. En annan nyhet är att sortimentet har utökats med fler produkter.

- Vi har under hela resan fått förfrågningar om en trosa som tar större läckage och nu kan vi äntligen presentera den. Wundies första revolutionerande trosa tar 30 ml läckage och den nya modellen håller hela 80 ml läckage. En väsentlig skillnad för den som lider av urininkontinens i högre grad och en möjlighet att hjälpa ännu fler kvinnor att få en enklare vardag och högre livskvalitet, säger Lotta Williams, VD för Wundies AB.

Den nya modellen är framtagen med samma högkvalitativa material som den befintliga trosan och funktionen bygger på samma principer.

- Gefa Technical har bidragit med sin expertis i framtagning och utveckling och är fortsatt ensam leverantör av Wundies produkter. Deras kvalitetscertifieringar och konstanta strävan på felfria leveranser är viktiga för vårt varumärke och vi har ett samarbete vi är mycket stolta över, avslutar Lotta Williams.

Wundies säljs idag hos flera olika apotek samt andra återförsäljare och har kraftigt ökat sin omsättning under årets första sex månader. Under hösten 2016 startar Wundies dessutom upp sin nya roll som leverantör till Hallands läns landsting.

Sök Inkubatorn i Borås Innovationsstipendium!

Skrevs

Inkubatorn i Borås utlyser ett innovationsstipendium om 20 000 kr. För dig som tillsammans med Inkubatorn i Borås vill utveckla din affärsidé till ett lönsamt företag.

Servettbild

Inkubatorn i Borås inbjuder företagare, entreprenörer, forskare eller någon som bär på en affärsidé i Sjuhäradsbygden att söka vårt stipendium.

Sökanden ska ha en väl uttalad målsättning i en pågående eller planerad verksamhet och se möjlighet att uppnå sina mål tillsammans med Inkubatorn i Borås.

Stipendium beviljas löpande. Sista ansökningsdag 1 nov!

Inkubatorn i Borås Innovationsstipendium här >>