Eduards Accessories

Nästa generations kaffekvarn för specialkaffebranschen

/wp-content/themes/inkubatorn/dist/images/fashion.png

DEN FORMSTARKA ARKITEKTEN SOM FICK SMAK PÅ VÄSKDESIGN I NEW YORK
Med inspiration från arkitekturen och den svenska naturen skapar Göteborgsbaserade arkitekten Cecilia Eduards väskor och accessoarer med ett tidlöst formspråk. Cecilias mål är att överföra tanken om långsiktig, hållbar design från arkitektur till mode och arbeta med klassiska modeller som håller över många år. Att skapa accessoarer som blir som kompisar att hänga på axeln, som åldras vackert och blir vackrare och mer personliga allteftersom åren går. Mötet med Mode Ink skedde i samband med Nordic Buzz, ett EU projekt med mål att lyfta fram och stärka nyetablerade lovande designers på den nordiska arenan. Eduards Accessories har varit en del av FashionInk sedan 2017.

Allt startade under en resa till New York där några förflugna ord på en juicebar startade en process som inte gick att stoppa. Kärleken till accessoarer, en fascination för läder som material och ett behov av att lämna datorn och arbeta mer med händerna hade bubblat hos Cecilia i flera år. Men efter att ha hört de där orden från grannbordet på juicebaren i Williamsburg; ”Alla arkitekter som jag känner i New York har sadlat om och ritar väskor nu” så fanns det ingen återvändo. Om alla arkitekter i New York gör det så kunde väl en arkitekt i Göteborg göra det! Resan därefter blev rak, från skisser och Cecilias handsydda prototyper till småländsk tillverkning. Kollektion Näver presenterades på Formex 2015 och finns nu hos ett trettiotal återförsäljare i Europa och Japan, har blivit utvald till ett flertal inspirationsutställningar och 2017 så vann Cecilia Svensk Form Västs Stipendie ”Formvisaren 2017” för god svensk form som skall etablera sig på den internationella marknaden. Idag delar Cecilia på tiden mellan arkitektkontoret och Eduards Accessories och låter de två verksamheterna inspireras av, och berika, varandra.

UTMANING
Ett varumärke arbetar dagligen med en mängd utmaningar som produktion, design, distribution, kommunikation och organisation. Att synas i allt brus och lyckas nå ut med sitt budskap och design i det myller av talang som finns runtom oss är inte självklart. Eduards Accessories har valt att fokusera på kärnan, hålla sig till en designidé och bygga upp en stark, igenkännbar kollektion. Denna arbetsmetod ligger i linje med de värderingar som Eduards står för. Som litet varumärke behöver vi en tydlig bas att stå på och låta våra värderingar genomsyra allt vi gör, alla val vi tar och alla de ord och bilder vi väljer att kommunicera ut. Den stora utmaningen är att beskriva dessa värderingar och designidéer för att bli ännu tydligare utåt, så att våra kunder lär känna oss bättre och vårt yttre blir än mer i samklang med vårt inre.

COACHING
Fashion Ink har varit till stor hjälp vad gäller allt ifrån insyn i hur modevärlden fungerar, strategier kring utveckling, produktion och företagande samt praktisk kunskap kring de
processer som styr produktion, kollektionsutveckling och finansiering. Mentorssamtalen ger såväl vägledning som nya infallsvinklar på de frågeställningar som vi kommer med och leder
också till helt nya idéer för oss att arbeta vidare med.

FRAMTID
Eduards Accessories står inför en spännande fas. Kundkretsen inom Sverige ökar stadigt och intresset från utlandet ökar. Under året som gått har vi fått ett flertal nya återförsäljare
utomlands och vi kommer att ställa ut internationellt såväl i Norge som i Storbritannien 2017. Detta är extra roligt i och med utmärkelsen ”Formvisaren 2017” som Cecilia mottog från Svensk Form Väst och som riktar sig just mot internationell etablering. För Eduards Accessories är lösningen att vara konsekvent, analysera och prioritera. Att tidsbestämma vilka val som är viktigast och när de måste tas. Att lära av misstagen och målmedvetet arbeta vidare. Och framförallt, att prioritera relationen till våra kunder och samarbetspartners.