Tänk dig att komma in i en butik och mötas av en upplevelse i entrén. Butiker har entrémattor för att samla upp smuts och vatten men de går ofta besökaren obemärkt förbi. Adnowi AB är inkubatorbolaget som vill ändra på det och som därför erbjuder digitala entrémattor. Med hjälp av ny teknik finns nu ett helt nytt sätt att använda de annars ganska tråkiga mattorna. Med rörliga bilder, dofter och ljud blir köpupplevelsen starkare, samtidigt som entrémattan får ett helt nytt användningsområde.

 

Jonas Andersson fick en idé om att trycka mattor med annonser på. Istället för att butiken betalar för mattorna tar leverantörerna kostnaden. I gengäld får de använda dem till reklam för sina produkter. Att trycka dessa mattor visade sig dock innebära begränsningar och Jonas provade istället en digital lösning. Med hjälp av laserprojektorer, doftmaskiner, ljudduschar och mjukvara kan Adnowi nu erbjuda ett helt koncept som talar till flera sinnen och som går att styra på håll.

– Det hela började med att jag känner en ICA-handlare som inte var nöjd med sina entrémattor. De kostade för mycket och fyllde inte sin funktion. Nu har vi utvecklat en så kallad sinnesprojektor som gör entrémattorna digitala. Med bild, doft, och ljud kan man visa olika budskap på entrémattan eller direkt på golvet inne i butiken, säger Jonas.

Konceptet med digital sinnesmarknadsföring är som en buffé där kunden väljer de delar som lämpar sig för deras syften. Bild, ljud, doft och matta i olika kombinationer. Jonas har tidigare själv arbetat som affärsrådgivare för Espira Inkubator (idag Inkubatorn i Borås) och när han nu behöver ta Adnowi till nästa steg var det för honom självklart att kontakta Inkubatorn.

– Inkubatorn är ju bra på att skapa möjligheter. Som liten företagare behöver man någon att bolla idéer med och får kloka råd av. Det är Inkubatorn jättebra på. Dessutom har de ett finansieringsnätverk som är mycket värdefullt.

Läs mer om Adnowi här.